De stad Zottegem wil haar scholen en leerkrachten stimuleren om les te geven over de vele troeven van duurzame landbouwproductie. “Door aan kinderen uit te leggen en ter plaatse te tonen waar hun lekkere en gezonde voedsel vandaan komt, beseffen ze het belang van duurzame landbouw en hoe zij hun steentje kunnen bijdragen.” zegt schepen van landbouw Lieselotte De Roover.

Stad Zottegem is partner in het Europees Plattelandsontwikkelingsproject ‘Leader Vlaamse Ardennen – doelgroepverbreding en digitalisering plattelandseducatie’.

Eén van de doelstellingen binnen dit project is het realiseren van een (digitaal) werkboek voor het Lager Onderwijs rond landbouw en platteland in de Vlaamse Ardennen. Het werkboek ‘Ons Dagelijks Bord’ is ondertussen klaar.

“Plattelandsklassen vzw biedt leerkrachten een pakket aan educatieve initiatieven, materialen en werkvormen aan om op een ervaringsgerichte manier te werken rond landbouweducatie.” Licht schepen van Landbouw Lieselotte De Roover toe. “Dit aanbod wordt uitgewerkt op maat van kleuter-, lager en secundair onderwijs volgens de ontwikkelingsdoelen en eindtermen die gelden in het onderwijs.”

Iedereen komt als consument dagelijks in contact met voedsel en krijgt zo dus ook te maken met landbouw als voedselproducent. Hoe dat voedsel wordt geproduceerd, biedt vaak stof tot discussie. Kinderen en jongeren informeren over waar ons voedsel vandaan komt, hoe het wordt gemaakt en welke andere functies landbouw en platteland kunnen vervullen, is voor ons een belangrijke taak.

Schepen Lieselotte De Roover: “We leggen de klemtoon op een duurzame landbouwproductie. We leggen uit wat Vlaamse boeren en tuinders doen om ons een kwaliteitsvol en duurzaam voedselproduct te leveren. Daarnaast willen wij kinderen en jongeren ook wijzen op hoe wij als consument kunnen werken aan een duurzame toekomst. We hopen zo de leerkrachten te overtuigen om met hun klas de boer op te gaan en rond landbouw en platteland te werken in de klas.”